המטופלים כועסים: מי בחר את הנציגים לשיחות מול משה”ב

רשימת הנציגים שבחר משרד הבריאות לייצוג שאר המטופלים בשיחות פשרה שיערכו בשבוע הבא מעוררת כעס בקרב מטופלים שמוחים על אופן הבחירה ועל חלק מהשמות ברשימה.

תחושות כעס ותמיהה הופגנו ברשתות החברתיות בתגובות לפרסום אתמול (ה’) במגזין קנאביס על רשימת נציגי מטופלי הקנאביס הרפואי שנבחרו על ידי משרד הבריאות לייצג את 60,000 המטופלים האחרים במסגרת מה שהם מכנים “שולחן עגול” שאמור להביא לפשרה כלשהי במאבק נגד רפורמת הקנאביס בבתי מרקחת.

לטענת רבים, הנציגות שנבחרה לא מייצגת את המטופלים, ומאז הפרסום עלו תשובות תאורטיות מגוונות לשאלה כיצד ומדוע נבחרו דווקא שמות אלו ולא אחרים, למשל שלומי סנדק ותיק המטופלים, ניר יופטרו ממובילי המחאה, ד”ר ברקת שיף המומחית בתחום, עורכות הדין מרים בריינין ויסמין מזרחי המייצגות בהליך בבג”ץ, ועוד.

ברשימת נציגי המטופלים שכן נבחרו ע”י משרד הבריאות מופיעים 8 שמות, שהוצגו בסדר הבא:

  • אורי גלזר – היה בעבר עוזר סמוי של מנהל בי”ח אברבנאל ד”ר יהודה ברוך, ומייצג כעת את ארגון “קנאטיב”.
  • דנה בר-און – מנכ”ל עמותת הקנאביס הרפואי, שהגישה את העתירה לבג”ץ נגד רפורמת הקנאביס הרפואי.
  • ליאת בני – מנהלת העמותה לקידום קנאביס רפואי.
  • אלי (שם המשפחה לא ידוע) – נציג מעמותת “מ-עלה” המספקת שירותים בתשלום למטופלי קנאביס רפואי.
  • נטע קובלסקי – מנהלת עמותת “גוונים של סגול”.
  • מאיר קדוש – פעיל קולני ומפגין בתחום.
  • חגית יגודה – פעילה שכיום מייצגת את משרד הבריאות בכנסים.
  • אביגיל דר – מנהלת קבוצת הורים לילדים אוטיסטים.

עדכון (14:00): בעקבות פרסום הידיעה החליט משרד הבריאות לזמן לפגישה גם את השמות שלהלן (הזמנה רשמית עתידה לצאת ביום א’ הקרוב):

  • עו”ד מרים בריינין
  • עו”ד יסמין מזרחי
  • שלומי סנדק
  • מטופלת בשם אילנה ברודו

עם חשיפת הרשימה במגזין קנאביס אתמול הסתבר שמשרד הבריאות לא תיאם עם הנציגים את בואם מראש או ביקש את אישורם, וחלק מהם – דנה בר-און וליאת בני – ביקשו להודיע כי לא אישרו את הבחירה או את השתתפותן במפגש ואף מעריכות שלא תגענה להשתתף בו.

אחרים מחו על חלק מהשמות שנבחרו ברשימה, למשל אורי גלזר שהיה בעבר מעורב בפעילות מפוקפקת עם ומטעם משרד הבריאות, כפי שנחשף בכתבת תחקיר מקיפה שפורסמה בחדשות (צפו). גלזר היה בעבר עוזרו של ד”ר יהודה ברוך, מנהל בי”ח אברבנאל שניהל את תחום הקנאביס בשנים 2009-2011, והקים לאחרונה עסק פרטי בשם “החווה השיתופית” הנחזה לכאורה להיות ארגון שיתופי.

מי זה אורי גלזר נציג המטופלים החדש של משרד הבריאות?

לא ידוע, ומשרד הבריאות אף מסרב להסביר, כיצד ומדוע נבחרו דווקא נציגים אלו, שבשבוע הבא יקיימו מפגש ראשון עם בכירי משרד הבריאות, כולל עם מנהל היק”ר יובל לנדשפט שלאחרונה “נעלם” מעין הציבור והתקשורת, לצורך ליבון המחלוקות וניסיון להגיע להסכמה.

תאוריה אחת שנשמעה מצד עו”ד יניב פרץ, פעיל ותיק בתחום ומייצג מטופלים בבימ”ש, היא שמשרד הבריאות בנה לכאורה צוות בו יהיה לו רוב סמוי מתוך הנציגים, כך שייראה כאילו החלטות שהוסכמו בפורום זה נתקבלו באופן דמוקרטי. לאחר מכן, כך הוא מעריך, יוצג בפני בג”ץ מצג שווא כאילו המטופלים הסכימו לגזרות. לדבריו מדובר במה שנראה כמו “אחיזת עיניים” שמבצע משרד הבריאות מול המטופלים והשופטים.

תאוריה נוספת שעלתה מיד עם חשיפת הרשימה היא של שיטת “הפרד ומשול”. לטענת מטופל ותיק “משרד הבריאות בחר שמות שנויים במחלוקת למטרה אחת: לעורר יריבות, סכסוך ואי-הסכמה בתוך קהילת המטופלים, בינם לבין עצמם, כך שיהיו עסוקים בריב ויהיה קל יותר להעביר החלטות בניגוד לרצונם. למה לא ביקש מהמטופלים שיבחרו נציגות? למה לא נקט בהליך דמוקרטי כלשהו?”.

דנה בר-און, שכן נבחרה לרשימה אך מתנגדת לה, מעלה טענה שלישית: כאילו משרד הבריאות מנסה להציג לבג”ץ הסכמות שקיבל עם המטופלים, כולל איתה כמי שעתרה לביהמ”ש נגד הרפורמה. בשיחה עם מגזין קנאביס היא טוענת כי “ההתנהלות של משרד הבריאות בכל הנוגע לגיבוש ‘שולחן עגול’ רק מלמדת לכאורה עד כמה אינו מתכוון אכן להידברות אמיתית, שכן גם בעניין זה – כמו בכל מהלכיו כלפי המטופלים – מתנהג הוא בבריונות תוך קביעת עובדות בשטח ו’זימון’ אזרחים פרטיים במייל משל היה הוא מונרך. את העמותה ואותי, כמו כל אזרח פרטי במדינה דמוקרטית, יכול רק כבוד בית המשפט לזמן”.

עו”ד מרים בריינין, המייצגת כאמור את העמותה בהליך משפטי בבג”ץ נגד משרד הבריאות והרפורמה, אומרת שלא ייתכן שמשרד הבריאות יקיים פגישות עם מטופלים מבלי להיפגש עם מי שמייצג את המאבק בבית המשפט. לדבריה פגישות מסוג זה צריכות להתקיים בנוכחות הפרקליטים, וכך נהוג גם בתיקים קטנים, בודאי בבג”ץ.

כזכור המטופלים מוחים על מחסור חמור באספקה עד עצירתה, העברתם בכח אל בתי המרקחת, עלייה חדה במחירי הטיפול (עד פי 4 ויותר), התעלמות מהרצף הטיפולי, התבססות הטיפול על מתודה שאינה מגובה במדע ומחקר, התרה לחברות למכור קנאביס לא ציון שם הזן, שירות לקוחות לקוי, ובעיות נוספות.

בעקבות הנ”ל הוגשו לאחרונה אף מספר תביעות נגד משרד הבריאות, יק”ר, וחברות הקנאביס הרפואי, עתירה לביהמ”ש המחוזי, עתירה לבג”ץ, תביעה ייצוגית בסך 650 מיליון ש”ח, והליכים משפטיים נוספים לצד מאהל מחאה שנפתח ומתנהל כבר שלושה שבועות בסמוך לביתו של לנדשפט, ביקורת ציבורית ותקשורתית קשה, ועוד.

הפגישה של משרד הבריאות עם הנציגים הנ”ל צפויה כאמור להיערך בתחילת שבוע הבא. עדכונים על תוצאותיה יפורסמו בהתאם. משרד הבריאות לא מסר תגובה לשאלה מי בחר וכיצד נבחרו הנציגים.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר